Globalna pandemia i inne ograniczenia w nauczaniu przy łóżku chorego spowodowały wzrost znaczenia oprogramowania typu wirtualny pacjent w nauczaniu umiejętności rozumowania klinicznego. Jednak w krajach o niższych i średnich dochodach, gdzie zasoby są ograniczone, brakuje dostępu do tego oprogramowania oraz umiejętności tworzenia i wdrażania wirtualnych pacjentów. Ponadto treści opracowane w krajach europejskich wymagają adaptacji do lokalnych warunków kulturowych oraz systemu opieki zdrowotnej. W ramach projektu Chapter-SEA (Culture and Health-system Adaptation of virtual Patients as collaborative learning eResources South-East Asia) zostanie przeprowadzona adaptacja kulturowa oraz dostosowanie do systemu opieki zdrowotnej dla Azji Południowo-Wschodniej zbioru wirtualnych pacjentów opracowanych w ramach projektu iCoViP.
W projekcie uczestniczy pięć uczelni z Azji Południowo-Wschodniej: trzy z Malezji (Universiti Malaya – koordynator projektu, Universiti Putra Malaysia, Taylor’s University) oraz dwie z Indonezji (Universitas Gadjah Mada, Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah Jakarta). Rolą dwóch uczelni europejskich: z Polski (Uniwersytet Jagielloński w Krakowie) oraz ze Szwecji (Karolinska Institute) jest przeprowadzanie szkoleń oraz doradztwo w zakresie tworzenia, adaptacji, nauki zespołowej w grupach studenckich i wdrożenia wirtualnych pacjentów w program studiów.
Listopad 2024 – Październik 2027
Projekt Chapter-SEA jest współfinansowany przez Unię Europejską, w ramach działań ERASMUS-EDU-2024-CBHE-STRAND-2, projekt nr 101178356.
Dofinansowane ze środków UE. Wyrażone poglądy i opinie są jedynie opiniami autora lub autorów i niekoniecznie odzwierciedlają˛ poglądy i opinie Unii Europejskiej. Unia Europejska ani podmiot udzielający dotacji nie ponoszą za nie odpowiedzialności.
dr hab. Andrzej A. Kononowicz, prof. UJ
W przygotowaniu