Dr hab. Andrzej A. Kononowicz, prof. UJ

 

Dr hab. Andrzej A. Kononowicz, prof. UJ jest absolwentem kierunku informatyka Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie i Politechniki w Clausthal (Niemcy). Doktorat w dyscyplinie biocybernetyka i inżynieria biomedyczne obronił w roku 2011 na Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie. W roku 2019 uzyskał stopień doktora habilitowanego w dziedzinie nauk medycznych i nauk o zdrowiu w dyscyplinie nauki o zdrowiu.

Naukowo zajmuje się tematem wspomaganej komputerowo edukacji medycznej oraz systemów wspomagania decyzji klinicznych. Brał udział w szeregu projektów europejskich: Heartfaid, eViP, WAVES, BCIME, DID-ACT.

Specjalizuje się w temacie symulacji typu wirtualny pacjent oraz aspektach informatycznych wspomagania procesu rozumowania klinicznego. Odbywał staże na uczelniach zagranicznych: Uniwersytet w Zurychu – Szpital w Aarau, Uniwersytet Ludwika-Maksymilana w Monachium, dwuletni staż post-doktorski w Instytucie Karolinska w Sztokholmie. Jest recenzentem w wielu czasopismach z zakresu informatyki i edukacji medycznej. Z Zakładem Bioinformatyki i Teledycyny UJ CM związany jest od 2005 roku. Od września 2020 pełni funkcję kierownika Zakładu.

Wybrane publikacje w ostatnich 5 latach

  • Fąferek J., Kononowicz A.A., Bogutska N., Da Silva Domingues V., Davydova N., Frankowska A., Iguacel I., Mayer A., Morin L., Pavlyukovich N., Popova I., Shchudrova T., Sudacka M., Szydlak R., Hege I. Applying ChatGPT to plan and create a realistic collection of virtual patients for clinical reasoning training. BMC Med Educ 2025, 25, 1277
  • Kıyak YS, Kononowicz AA. Using a Hybrid of AI and Template-Based Method in Automatic Item Generation to Create Multiple-Choice Questions in Medical Education: Hybrid AIG. JMIR Form Res. 2025;9:e65726.
  • Car J, Ong QC, Erlikh Fox T, Leightley D, Kemp SJ, Švab I, Tsoi KKF, Sam AH, Kent FM, Hertelendy AJ, Longhurst CA, Powell J, Hamdy H, Nguyen HVQ, Aoun Bahous S, Wang M, Baumgartner M, Mahendradhata Y, Popovic N, Khong AWH, Prober CG, Atun R, Bekele Zerihun A, Poncette AS, Molina AJR, Ferreira AVL, Fajkic A, Kaushal A, Farmer AJ, Lane AS, Kononowicz AA, Bhongir AV, Alayande BT, Bene BA, Dameff CJ, Hallensleben C, Back DA, Hawezy DJ, Tulantched DSM, Kldiashvili E, Achampong EK, Ramachandran G, Hauser G, Grove J, Cheung JPY, Imaralu JO, Sotunsa JO, Bulnes Vides JP, Lawrence KS, Agha-Mir-Salim L, Saba L, Zhang L, Elfiky MMA, Hesseling MW, Guppy MP, Phatak MS, Al Saadoon MAA, Lai NM, Chavannes NH, Kimberger O, Povoa P, Goh PS, Grainger R, Nannan Panday RS, Forsyth R, Vento S, Lee SY, Yadav SK, Syed-Abdul S, Appenzeller S, Denaxas S, Garba SE, Flügge T, Bokun T, Dissanayake VHW, Ho V, Obadiel YA. The Digital Health Competencies in Medical Education Framework: An International Consensus Statement Based on a Delphi Study. JAMA Netw Open. 2025 Jan 2;8(1):e2453131.
  • Mayer A, Hege I, Kononowicz AA, Müller A, Sudacka M. Collaborative Development of Feedback Concept Maps for Virtual Patient–Based Clinical Reasoning Education: Mixed Methods Study. JMIR Med Educ 2025;11:e57331.
  • Stathakarou N, Kononowicz AA, Mattsson E, Karlgren K. Gamification in the Design of Virtual Patients for Swedish Military Medics to Support Trauma Training: Interaction Analysis and Semistructured Interview Study. JMIR Serious Games 2024;12:e63390
  • Kıyak YS, Kononowicz AA. Case-based MCQ generator: A custom ChatGPT based on published prompts in the literature for automatic item generation. Med Teach. 2024 Aug;46(8):1018-1020.
  • Fąferek J, Cariou P-L, Hege I, Mayer A, Morin L, Rodriguez-Molina D, Sousa-Pinto B, Kononowicz AA. Integrating virtual patients into undergraduate health professions curricula: a framework synthesis of stakeholders’ opinions based on a systematic literature review. BMC Med Educ. 2024 Jul 5; 24(1):727.
  • Wagner FL, Sudacka M, Kononowicz AA, Elvén M, Durning SJ, Hege I, Huwendiek S.Current status and ongoing needs for the teaching and assessment of clinical reasoning – an international mixed-methods study from the students’ and teachers’ perspective. BMC Med Educ. 2024 Jun 5;24(1):622.
  • Huesmann L, Sudacka M, Durning SJ, Georg C, Huwendiek S, Kononowicz AA, Schlegel C, Hege I. Clinical reasoning: What do nurses, physicians, and students reason about. J Interprof Care. 2023;37(6):990-998
  • Hege I, Adler M, Donath D, Durning SJ, Edelbring S, Elvén M, Bogusz A, Georg C, Huwendiek S, Körner M, Kononowicz AA, Parodis I, Södergren U, Wagner FL, Wiegleb Edström D. Developing a European longitudinal and interprofessional curriculum for clinical reasoning. Diagnosis (Berl). 2023 Feb 20.
  • Kononowicz AA, Torre D, Górski S, Nowakowski M, Hege I. The association between quality of connections and diagnostic accuracy in student-generated concept maps for clinical reasoning education with virtual patients GMS J Med Educ. 2023;40(5):Doc61

Pełna lista publikacji

http://bioinformatics.cm-uj.krakow.pl/akononowicz/

Aktualne projekty