Dr hab. Andrzej A. Kononowicz, prof. UJ

 

Dr hab. Andrzej A. Kononowicz, prof. UJ jest absolwentem kierunku informatyka Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie i Politechniki w Clausthal (Niemcy). Doktorat w dyscyplinie biocybernetyka i inżynieria biomedyczne obronił w roku 2011 na Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie. W roku 2019 uzyskał stopień doktora habilitowanego w dziedzinie nauk medycznych i nauk o zdrowiu w dyscyplinie nauki o zdrowiu.

Naukowo zajmuje się tematem wspomaganej komputerowo edukacji medycznej oraz systemów wspomagania decyzji klinicznych. Brał udział w szeregu projektów europejskich: Heartfaid, eViP, WAVES, BCIME, DID-ACT.

Specjalizuje się w temacie symulacji typu wirtualny pacjent oraz aspektach informatycznych wspomagania procesu rozumowania klinicznego. Odbywał staże na uczelniach zagranicznych: Uniwersytet w Zurychu – Szpital w Aarau, Uniwersytet Ludwika-Maksymilana w Monachium, dwuletni staż post-doktorski w Instytucie Karolinska w Sztokholmie. Jest recenzentem w wielu czasopismach z zakresu informatyki i edukacji medycznej. Z Zakładem Bioinformatyki i Teledycyny UJ CM związany jest od 2005 roku. Od września 2020 pełni funkcję kierownika Zakładu.

Wybrane publikacje w ostatnich 5 latach

  • Fąferek J, Cariou P-L, Hege I, Mayer A, Morin L, Rodriguez-Molina D, Sousa-Pinto B, Kononowicz AA. Integrating virtual patients into undergraduate health professions curricula: a framework synthesis of stakeholders’ opinions based on a systematic literature review. BMC Med Educ. 2024 Jul 5; 24(1):727.
  • Kıyak YS, Kononowicz AA. Case-based MCQ generator: A custom ChatGPT based on published prompts in the literature for automatic item generation. Med Teach. 2024 Feb 10:1-3.
  • Huesmann L, Sudacka M, Durning SJ, Georg C, Huwendiek S, Kononowicz AA, Schlegel C, Hege I. Clinical reasoning: What do nurses, physicians, and students reason about. J Interprof Care. 2023 May 15:1-9.
  • Hege I, Adler M, Donath D, Durning SJ, Edelbring S, Elvén M, Bogusz A, Georg C, Huwendiek S, Körner M, Kononowicz AA, Parodis I, Södergren U, Wagner FL, Wiegleb Edström D. Developing a European longitudinal and interprofessional curriculum for clinical reasoning. Diagnosis (Berl). 2023 Feb 20.
  • Mayer A, Da Silva Domingues V, Hege I, Kononowicz AA, Larrosa M, Martínez-Jarreta B, Rodriguez-Molina D, Sousa-Pinto B, Sudacka M, Morin L. Planning a Collection of Virtual Patients to Train Clinical Reasoning: A Blueprint Representative of the European Population. Int. J. Environ. Res. Public Health 2022, 19, 6175.
  • Sudacka M, Adler M, Durning SJ, Edelbring S, Frankowska A, Hartmann D, Hege I, Huwendiek S, Sobočan M, Thiessen N, Wagner FL, Kononowicz AA. Why is it so difficult to implement a longitudinal clinical reasoning curriculum? A multicenter interview study on the barriers perceived by European health professions educators. BMC Med Educ. 2021 Nov 12;21(1):575.
  • Kononowicz AA, Hege I, Edelbring S, Sobocan M, Huwendiek S, Durning SJ. The need for longitudinal clinical reasoning teaching and assessment: Results of an international survey. Med Teach. 2020 Apr;42(4):457-462.

Pełna lista publikacji

http://bioinformatics.cm-uj.krakow.pl/akononowicz/

Aktualne projekty

  • D-CREDO (2024-2027)
  • Chapter – SEA (2024-2027)