Globalna pandemia i inne ograniczenia w nauczaniu przy łóżku chorego spowodowały wzrost znaczenia oprogramowania typu wirtualny pacjent w nauczaniu umiejętności rozumowania klinicznego. Jednak w krajach o niższych i średnich dochodach, gdzie zasoby są ograniczone, brakuje dostępu do tego oprogramowania oraz umiejętności tworzenia i wdrażania wirtualnych pacjentów. Ponadto treści opracowane w krajach europejskich wymagają adaptacji do lokalnych warunków kulturowych oraz systemu opieki zdrowotnej. W ramach projektu Chapter-SEA (Culture and Health-system Adaptation of virtual Patients as collaborative learning eResources South-East Asia) zostanie przeprowadzona adaptacja kulturowa oraz dostosowanie do systemu opieki zdrowotnej dla Azji Południowo-Wschodniej zbioru wirtualnych pacjentów opracowanych w ramach projektu iCoViP.
W projekcie uczestniczy pięć uczelni z Azji Południowo-Wschodniej: trzy z Malezji (Universiti Malaya – koordynator projektu, Universiti Putra Malaysia, Taylor’s University) oraz dwie z Indonezji (Universitas Gadjah Mada, Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah Jakarta). Rolą dwóch uczelni europejskich: z Polski (Uniwersytet Jagielloński w Krakowie) oraz ze Szwecji (Karolinska Institute) jest przeprowadzanie szkoleń oraz doradztwo w zakresie tworzenia, adaptacji, nauki zespołowej w grupach studenckich i wdrożenia wirtualnych pacjentów w program studiów.
Grudzień 2024 – Listopad 2027
Projekt Chapter-SEA jest współfinansowany przez Unię Europejską, w ramach działań ERASMUS-EDU-2024-CBHE-STRAND-2, projekt nr 101178356.
Dofinansowane ze środków UE. Wyrażone poglądy i opinie są jedynie opiniami autora lub autorów i niekoniecznie odzwierciedlają˛ poglądy i opinie Unii Europejskiej. Unia Europejska ani podmiot udzielający dotacji nie ponoszą za nie odpowiedzialności.
dr hab. Andrzej A. Kononowicz, prof. UJ
dr hab. Andrzej A. Kononowicz, prof. UJ
Ewa Radulescu
Uczestnicy projektu reprezentujący Zakład Dydaktyki Medycznej, CIEM:
mgr Joanna Fąferek
lek. Małgorzata Sudacka