Rozumowanie kliniczne jest złożoną umiejętnością, którą studenci nauk medycznych powinni zdobyć w czasie studiów, a następnie dalej rozwijać. W skład tej umiejętności wchodzi zastosowanie wiedzy w celu zbierania i integracji informacji z wielu źródeł celem dokonania trafnego rozpoznania i właściwego wdrożenia leczenia. Ze względu na wieloczynnikowy charakter i elementy wykonywane podświadomie, jest to umiejętność zarówno trudna w nauce, jak i w nauczaniu. Brak tej umiejętności jest głównym powodem błędów poznawczych w opiece nad pacjentem, które wpływają na dokonywanie nietrafnych rozpoznań, oraz które stanowią zagrożenie dla bezpieczeństwa pacjenta i zwiększają koszt opieki zdrowotnej. Pomimo dużej wagi, wciąż brakuje ustrukturyzowanych i jasno sprecyzowanych planów wdrożenia nauczania i oceny tej umiejętności w programach studiów.
Celem projektu DID-ACT jest wypełnienie powyższej luki dzięki konceptualizacji, opracowaniu, ocenie i upowszechnieniu programu nauczania rozumowania klinicznego dla studentów nauk medycznych oraz kursu dla instruktorów na temat sposobów nauczania rozumowania klinicznego. W projekcie będziemy wykorzystywać najlepsze praktyki w nauczaniu i ocenie zaczerpnięte z teorii rozumowania klinicznego, które łączą metody edukacji on-line i tradycyjne, w celu osiągnięcia optymalnych efektów. By ułatwić upowszechnienie programu, plan nauczania będzie posiadać modularną i otwartą strukturę, łatwą w adaptacji do istniejących programów studiów.
Styczeń 2020 – Grudzień 2022
dr hab. Andrzej A. Kononowicz